dinsdag 5 juni 2012

Start To Run met Evy Gruyaert


Goedemorgen!

Ja hoor, ik ben de start to run met de podcast begonnen. Onlangs wou ik weer beginnen joggen, dit heb ik zo wat op mijzelf gedaan zonder echt op te zoeken hoeveel minuten ik moet lopen en stappen. Toen smste Maaike me om te vragen of ik zin had om mee te gaan joggen, en zij was bezig met deze podcast, waardoor ik er zelf ook naar op zoek ben gegaan! Lees verder voor mijn (tot nu toe) ervaring. Een eerste mening, dus.





Voor diegenen die niet weten wat start to run is:
Start to run is een programma om te starten met joggen. Dit is vaak in de media geweest in Vlaanderen en er werden regelmatig start to runsessies gehouden, waarbij je 10 weken samen met een trainer werkt.
De bedoeling is om 3x in de week te joggen, en de training is opgebouwd uit een aantal minuten (traag) joggen en een aantal minuten wandelen, steeds afwisselender. Je begint met 1 minuut joggen, na enkele trainingen ga je meerdere minuten na elkaar joggen zonder te wandelen ertussen.
Deze trainingen zijn ook in een mp3 Vlaanderen ingestuurd, waarbij Evy Gruyaert(het gezicht van het programma) verteld wanneer je moet beginnen joggen of wandelen en je aanmoedigd, terwijl er leuke muziek op de achtergrond speelt.

Mijn ervaring
Ik ben begonnen bij les 3 (omdat ik al wat aan het lopen was toen) en zit nu aan les 5, ben dus nog maar een weekje bezig. Je leest dus enkel wat ik er momenteel van vind, na 3 lessen te volgen.
Het is fijn om een mix goede muziek te hebben (ik vind de muziek best wel meevallen) en iemand af en toe te horen zeggen dat je op je ademhaling moet letten en dat je niet te hard door moet lopen.
Dat moedigt aan!
Wel heb ik vorige keer dit schema gevolgd: 2 min lopen, 2 min stappen, 3 lopen, 3 stappen, 3 lopen, 3 stappen, 3 lopen, 3 stappen.
Ik had dus al driemaal drie minuten gelopen. Ik was nog niet thuis (ik loop gewoon in de omgeving) dus terwijl ik naar huis wandelde, luisterde ik al naar het programma van les 6. Hier vertelde Evy doodleuk 'deze keer gaan we voor de allereerste keer 3 keer drie minuten lopen!'
Dit klopte dus niet. Ook heeft mijn moeder dit al via de podcast geprobeerd, en er zijn blijkbaar vaak ook fouten in de tijd; dat je langer loopt dan ze zegt of omgekeerd.

Dit zijn natuurlijk foutjes in de podcast, maar aangezien je hem zo kan downloaden heb ik hier niet echt problemen mee.
Ze zegt dat je binnen twee dagen nog eens moet gaan joggen voor de volgende training, en dat is eigenlijk voldoende motivatie voor mij om driemaal per week te gaan joggen. Vreemd, dat zo een stukje opgenomen stem dit teweeg brengt!

Besluit
Ik vind het zeer fijn om te joggen met deze podcast, het is leuke muziek en je moet niet constant tijd zitten controleren.
Vroeger was ik echt zeer slecht in lopen, en ik hoop dat ik inderdaad 5 km na elkaar kan lopen na dit programma, en ik vermoed dat dit wel zal lukken!
Dan is het doel behaald, en maakt het toch helemaal niet uit of haar minuutjes kloppen? Het is een fijne manier om beweging te hebben.

Nog leuker vind ik het om met vrienden te lopen, maar momenteel in de examens is dat niet echt mogelijk. Dit is de ideale vervanger ervoor! Ik ben fan.

Groetjes,
Evelien

1 opmerking:

  1. Ik heb er inderdaad van gehoord, lijkt me best grappig. Is denk ik alleen niet echt wat voor mij haha.

    BeantwoordenVerwijderen