vrijdag 10 februari 2012

opruimbui (weggooibui?)

Hallo!
Kennen jullie dat, zo van die buien waarin je alles netjes wil, oude kasten begint op te ruimen, rommel dat je al veel te lang bijhoudt weg te gooien? Dat heb ik tegenwoordig. Of dat te maken heeft met het einde van de examens, de sneeuw of het zonnetje dat komt schijnen, ik heb er geen idee van, maar het heeft zeker en vast ook iets te maken met de houdbaarheid van mijn producten... en hier wil ik het even met jullie over hebben.



Waarschijnlijk weten jullie dit al, maar op ieder product staat een 'houdbaarheid'. Bij verzorgingsproducten is dit duidelijk door een tekentje, dat lijkt op een opengedraad potje, waarin een cijfer staat en daarna M, zoals bijvoorbeeld '18M'. Dit wil zeggen dat het product, vanaf dat je het geopend hebt en voor de eerste keer hebt gebruikt, 18 maanden goed is.

Ik geef het meteen toe, ik ben niet voor van die regeltjes. Neem nu een lipgloss, die ik eens heb gebruikt, vanachter in mijn kast verzeild is geraakt en ik na een jaar terug wil gebruiken. Lipglossjes zijn meestal anderhalf jaar goed, dus dit zou betekenen dat ik hem nog maar 6 maand mag gebruiken... Hoe moet ik eigenlijk nog weten wanneer ik het product juist opengedaan heb? Soms plak ik er wel plakkertjes op met een datum, maar deze gaan er vaak af en zien er ook niet zo fraai uit. Ik heb dit allemaal opgegeven en ben overgegaan naar het gebruiken van 'common sense': ik ruik aan mijn producten, en ik heb wel een gevoel van hoe lang ik deze al heb.

In mijn opruimwoede heb ik zo sommige producten weggegooid hierom. Het gaat eigenlijk over vrij veel: ik had een hele set verzorgingsproducten van Jafra gekregen van mijn moeder. Deze zouden anderhalf jaar goed zijn. Ik weet dat ik ze vorig jaar september heb gekregen, rond de verjaardag van mijn nicht. Ik heb deze producten bekeken en de zeep rook plots heel anders en mijn dagcrème had vieze uitgedroogde stukjes om de dop zitten, en begon ook vreemd te ruiken. Deze heb ik meteen de vuilbak in gekieperd... Zo heb ik ook een lipstick van mijn moeder nog weggegooid (deze was zeker en vast over zijn tijd, zag er nog redelijk uit maar was ook een kleur die we beiden niet mooi vinden). Mijn oudste nagellakjes hebben er ook aan moeten geloven; ze waren toch te uitgedroogd om nog mooi te lakken. Jammer, want ik zag deze kleuren wel graag. Zo zijn er wel vijf die de binnenkant van de vuilbak ontmoet hebben.

Sommige kleuren oogschaduw heb ik ook weggedaan omdat ze vreemd roken, niet prettig werken en eigenlijk niet eens een kleur hebben die mij aanstaat.


Deze foundation moest er ook aan geloven. Ik kocht hem begin vorige zomer. Eigenlijk is hij iets te donker voor mijn huid. In de zomer kom ik er nog mee weg, maar als mijn huid wit is, zoals nu in de winter, kan ik deze niet gebruiken. Je ziet ook dat ik er lekker met de vuile vinger in gegaan ben om het product op mijn gezicht te smeren; lekkere bacteriehaard! Hij zou een jaar goed zijn, maar dan zit ik weer begin volgende zomer, wanneer ik hem pas kan beginnen gebruiken. Ook heb ik intussen al veel fijnere foundations gevonden en vond ik niet dat deze zo goed werkte... Sorry, vuilbak. Of misschien houd ik het potje nog bij, het is een mooi glazen potje...

van make-up heb ik eigenlijk nog niet zo heel veel producten, en deze heb ik pas het laatste jaar gekocht. Er was dus nog niet veel dat '"bedorven' kon zijn, anders was het slachtveld nog groter.

Ik heb verder ook gewoon mijn kast uitgeruimd. Lekker netjes. Kennen jullie dat gevoel? hebben jullie dat ook? De drang om alles netjes te hebben, opgeruimd, weg rommel, weg te vaak gebruikte producten?

Groetjes,
We Check It Out!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten